Inaugurată cu mare fast în iulie 2012, Autostrada București-Ploiești, ai cărei primi 56 de kilometri au fost deschiși fără a avea vreo ieșire, va fi finalizată, potrivit estimărilor oficiale, abia peste doi ani, cu cinci ani întârziere decât fusese programat inițial. Mai exact, în aprilie 2015 ar urma să se încheie lucrările la cei 6,5 kilometri ai tronsonului București-Moara Vlăsiei, care face legătura între Capitală și centură, potrivit datelor furnizate gândul de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR).
Întârzierea cu doi ani și jumătate față de termenul prevăzut inițial pentru finalizarea tronsonului a fost cauzată de sistarea finanțării pentru acest segment în octombrie anul trecut și apoi din nou la rectificarea bugetară din august anul acesta, după ce segmentul primise finanțare prin legea bugetului, potrivit datelor CNADNR. Compania ar mai avea nevoie de aproape 80 de milioane de euro, în care intră cheltuielile pentru cei 6,5 kilometri, precum și pentru bretele de ieșire de la Moara Vlăsiei și Gruiu.
În plus, constructorii au descoperit în zonă un număr mare de proiectile neexplodate, din perioada celui de-al Doilea Război Mondial, iar Compania de Națională de Autostrăzi a încheiat un contract cu o firmă specializată pentru a „curăța” de bombe o suprafață de 400.000 mp, potrivit unor informații obținute de gândul. La sfârșitul lunii octombrie a.c., firma a încheiat lucrările de asanare a terenurilorde pe autostrada Bucuresti-Ploiești. „Securizarea” zonei a durat aproape un an și jumătate, contractul având acest obiect fiind atribuit în aprilie 2012.
Lucrările la autostrada spre Ploiești sunt estimate a costa aproape jumătate de miliard de euro, respectiv 450 de milioane.
Unde au fost căutate bombele neexplodate
La finele lunii aprilie 2012, cu mai puțin de trei luni înainte de tăierea panglicii pe cei 56 de km dintre Moara Vlăsiei și Ploiești,Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România a atribuit direct, în aprilie anul trecut, un contract de 61.999,65 lei (circa 14.000 euro) firmei Pirotehnic OBS SRL, din Vaslui, pentru asigurarea de servicii de asanarea terenului de muniția rămasă neexplodată pe Autostrada București-Brașov, tronson București-Ploiești, secțiunea 1 București-Moara Vlăsiei km 0+000 – km 6+500 și zona aferentă bretelelor nodurilor rutiere de la km 6+500 și km 19+500.
Pentru contractul cu Pirotehnic OSB SRL, care avea ca termen de finalizare inițial o perioadă de 6 luni de la data semnării contractului, au fost încheiate două acte adiționale care au prelungit durata contractului până la data de 31 decembrie 2012 și, ulterior, până la data de 31 decembrie 2013, însă firma a terminat recent lucrările de asanare, potrivit datelor publicate de CNADNR.
Gândul a solicitat Companiei de Autostrăzi date referitoare la stadiul contractului cu firma care asanează terenurile.
„Prestatorul contractului a finalizat în luna iulie 2012 etapa 1 din contract, respectiv sub-secțiunea cuprinsă între km 2 + 450 – km 6+500, împreună cu zona aferentă bretelelor nodurilor rutiere de la km 6+500 și km 19 + 500”, se arată în răspunsul primit de gândul de la CNADNR.
Pentru finalizarea etapei a II-a din contract: respectiv subsecțiunea cuprinsă între km 0 +000 și km 2 + 450, prestatorul a realizat asanarea terenului pe sectorul cuprins între km 0 + 750 – km 1 + 600, conform procesului verbal din 2 iulie 2013, mai menționează Compania Națională de Autostrăzi.
„Pentru suprafețele cuprinse între km 0 + 000 și km 0 + 750, respectiv între km 1 + 600 – km 2 + 450, prestatorul a comunicat faptul că a finalizat asanarea de muniție a terenului afectat de construcția autostrăzii urmând să transmită și procesele verbale aferente”, arată compania.
În cadrul contractului sunt prevăzute activități precum cercetarea terenului, detectarea munițiilor, scoaterea muniției descoperite, transportul muniției, depozitarea și distrugerea muniției.
Cea mai mare parte din suprafața de 400.000 mp pe care firma trebuie să o curețe de explozibili s-a găsit n zona aferentă porțiunii cuprinse între km 0 și km 6 + 500 a autostrăzii – în total peste 352.000 mp, după cum reiese din datele din caietul de sarcini. Între km 6,5 și km 19,5 firma a avut de curățat o suprafață de 45.000 mp.
Pirotehnic OBS SRL avea în 2012 un număr mediu de salariați de patru și un profit de 12.442 lei, la o cifră de afaceri netă de 565.999 lei, potrivit datelor Ministerului Finanțelor.
Firma îi are ca acționari pe Duță Benone și Duță Benone Sergiu, fiecare cu o cotă de 50% din acțiuni, potrivit datelor de la Registrul Comerțului.
Numele firmei apare și în declarația de avere datată iunie 2013 a lui Ochianu Gheorghe, consilier superior la Consiliul Județean Vaslui și președinte al Sindicatului salariaților CJ Vaslui. Ochianu menționează că are o datorie de 30.000 de lei către Pirotehnic OSB Vaslui, sumă contractată în anul 2011 și scadentă în 2016.
Autoritățile locale nu au auzit nimic
Florin Cucu, viceprimar la primăria Moara Vlăsiei, spune că nu cunoaște nimic despre căutarea de muniție pe terenurile din zona pe unde trece autostrada.
„Nu am auzit de așa ceva, dar nu cred că e cazul la Moara Vlăsiei”, a declarat pentru gândul Florin Cucu, care spune că după inaugurarea din vara anului trecut a porțiunii Moara Vlăsiei-Ploiești, unde a participat premierul Victor Ponta, lucrările la porțiunea de autostradă care trece prin Moara Vlăsiei au fost practic stopate.
„La noi la Moara Vlăsiei nu s-a mai lucrat de anul trecut, din vară, după inaugurare. La noi mai este de lucru la nod. Este gata doar jumătate de nodul rutier. Nodul este la intersecția autostrăzii cu drumul județean Balotești- Fierbinți. Sunt 3 benzi plus banda de urgență de la București până la Moara Vlăsiei, și doar 2 benzi plus banda de urgență de la Moara Vlăsiei până la Ploiești”, a explicat Florin Cucu.
Nici primarul din Moara Vlăsiei, Andrei Filip, nu a auzit de lucrări de asanare, arătându-se și el supărat că „nu s-a mai mișcat nimic de anul trecut” la autostradă.
„Acum doar la capătul dinspre București am văzut că se mișcă puțin. Este firma Pizarotti. Nici din punct de vedere legal nu s-a mișcat nimic. La primărie vin cetățeni din Moara Vlăsiei care au terenuri pe jumătatea de nod care nu a fost încă gata și întreabă dacă știm ceva. Noi nu știm nimic, CNADNR nu ne anunță nimic”, a precizat primarul Andrei Filip, care spune că, neoficial, a auzit că nu există finanțare pentru acest tronson.
Proiectile găsite pe traseul Autostrăzii Transilvania
Nu este prima dată când pirotehniștii trebuie să strângă proiectile neexplodate de pe traseul unei autostrăzi. În 2008 presa locală a relatat că geniștii au strâns și apoi au detonat peste 100 de proiectile datând din al Doilea Război Mondial aflate în zona în care Bechtel executa lucrări la Autostrada Transilvania, mai exact pe secțiunea Câmpia-Turzii-Gilău și secțiunea Suplacu de Barcău-Borș.
Pirotehnic OSB Vaslui a participat, în 2007, la cele două licitații deschise organizate de CNADNR pentru achiziția de lucrări de asanare a terenului de muniție neexplodată pe traseul Autostrăzii Brașov -Borș. Firma din Vaslui nu a câștigat nici una dintre proceduri și a depus contestații, după cum reiese din datele de pe site-ul Ministerului Transporturilor.
Stadiul lucrărilor pe București-Moara Vlăsiei
Stadiul fizic al lucrărilor pe sectorul de drum cuprins între km 0+000 și km 8+225 este de 54%, potrivit datelor furnizate gândul de CNADNR. În prezent sunt executate lucrări pe sectorul de drum cuprins între km 2+700 – km 7+500.
„Precizăm că spațiile de servicii se regăsesc la km 10+425 dreapta, km 10+425 stânga și la km 16+725. În contractul de proiectare și execuție a autostrăzii nu este prevăzută execuția benzinăriilor”, ne-au precizat reprezentanții CNADNR.
Finanțarea pentru cei 6,5 km, sistată la rectificarea din august
Lucrările la autostrada București-Ploiești au fost împărțite în două sectoare, respectiv București-Moara Vlăsiei (6,5 km), unde lucrează consorțiul italian Impressa Pizzarotti/Tirrena Scavi, și tronsonul inaugurat în vara anului 2012, Moara Vlăsiei-Ploiești (56 km), construit de asocierea Spedition UMB/Pa&Co Internațional/Euroconstruct ’98/Com-Axa.
Termenul pentru finalizarea lucrărilor la primii 6,5 kilometri din autostrada București-Ploiești, tronson care ar face legătura dintre Capitală și centură, a fost octombrie 2012, dar lucrările au fost însă sistate în toamna anului trecut din cauza lipsei fondurilor.
Prin legea bugetului din februarie anul acesta, segmentul primise din nou finanțare, dar la rectificarea din august finanțarea a fost tăiată, potrivit datelor CNADNR.
„Până în prezent pentru sectorul de drum cuprins între km 0+000 – km 8+225 a fost decontată suma de 137,771 mii lei fără TVA. Necesarul pentru finalizarea lucrărilor de execuție pentru tronsonul cuprins între km 0+000 – km 19+500 este de 352.594 mii lei”, conform datelor remise gândul de CNADNR.